Boże Ciało - tym określeniem, które jest dosłownym tłumaczeniem łacińskiego Corpus Domini (Ciało Pańskie), określa się uroczystość eucharystyczną, obchodzoną we czwartek następujący po niedzieli Trójcy Świetej. Początki tego święta, ustanowionego na Zachodzie, związane są z kultem Najświętszego Sakramentu i stanowią odpowiedź na błędy francuskiego teologa z XI w., Berengariusza z Tours, który negował rzeczywistą obecność Chrystusa w Eucharystii, uznając w niej wyłącznie symbol.
Święto zostało wprowadzone w całym Kościele przez Urbana IV bullą Transiturus (1264). Po reformie ostatniego soboru nazwano je „uroczystością najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa”. W niektórych krajach, takich jak np. Włochy, dzień ten świętowany jest w niedzielę (do przesunięć tego typu mają prawo konferencje poszczególnych episkopatów). hasło 'Boże Ciało' w: Encyklopedia Chrześcijaństwa. Wydawnictwo 'Jedność'. Kielce 2000 s.107.
Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa - Boże Ciało - uroczystość została ustanowiona przez papieża Urbana IV specjalną bullą ogłoszoną 11 sierpnia 1264 r. Pierwsze znane ze źródeł procesje na Boże Ciało odbywały się w latach 1264-1271 w kościele św. Gerona w Kolonii. Ważnym etapem w tym zakresie była decyzja papieża Marcina V, który bullą „Inefelile” z 26.05.1429 r. wprowadził obowiązek urządzania procesji w tym dniu, a Eugeniusz IV nadał wiernym wiele odpustów za udział w tychże procesjach.
Początkowo Najświętszy Sakrament noszono w kielichu lub puszce - nie był więc widoczny podczas procesji. Monstrancja, która umożliwia widzenie hostii, została wprowadzona nieco później. Do dziś przetrwał zwyczaj święcenia w oktawie Bożego Ciała wianków z kwiatów i ziół - jest to pozostałość po procesji na pola w celu ich poświęcenia.
W Polsce pierwsza procesja odbyła się w Krakowie w 1320 r. na polecenie miejscowego biskupa Nankera. W 100 lat później pozostał ślad obchodzenia Bożego Ciała w diecezji gnieźnieńskiej; tym samym przyjmuje się rok 1420 za początek obchodów tego święta w Polsce.
Wierni, którzy w ramach obrzędów liturgicznych uroczystości Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej włączą się we wspólny śpiew hymnu „Przed tak wielkim Sakramentem...” mogą uzyskać odpust zupełny pod zwykłymi warunkami (por. Ench. Ind. nr 59).