Aktualności


(2025-11-29)

AWENT - RADOSNY CZAS OCZEKIWANIA

AWENT  -  RADOSNY  CZAS  OCZEKIWANIA
Adwent z Maryją
Przez cały Adwent prowadzi nas najważniejszy Przewodnik adwentowy - Najświętsza Maryja Panna. W pierwszej części Adwentu Jej towarzyszenie jest bardzo dyskretne, dostrzegalne głównie w słowach liturgicznych antyfon. Zaś od Czwartej Niedzieli Adwentu, a więc w okresie bezpośredniego przygotowania do świąt, przewodnictwo Pani Adwentu staje się szczególnie intensywne. Co to znaczy, że Maryja jest Panią Adwentu? Odpowiedź jest potrójna, to znaczy, że:
1. Maryja jest wzorem oczekiwania na przyjście Jezusa.
2. Maryja jest obecna w liturgii.
3. Maryja niesie światło - Chrystusa.
1. Maryja - wzór oczekiwania na przyjście Chrystusa.
a) Ona uczy nas oczekiwania według tego, jak sama oczekiwała na przyjście Bożego Syna. A oczekiwała z wielką miłością, jak mówi II Prefacja adwentowa. Ona najgłębiej przygotuje nas na spotkanie z przychodzącym Bogiem, sama bowiem, była najlepiej, przygotowana na Jego przyjście. To w Niej nastąpiło to cudowne spotkanie Boga z człowiekiem, które – jak poucza święty Maksymilian – było spotkaniem całej miłości Trójcy Przenajświętszej i całej miłości stworzenia, czyli spotkaniem nieba z ziemią, całego nieba z całą ziemią, całej miłości Odwiecznej (niestworzonej) z całą miłością stworzenia. To miłości szczyt! – mówi święty Maksymilian.
b) Od Maryi uczmy się więc, oczekiwać na Pana z wielką miłością. A to znaczy – z zaangażowaniem całego człowieczeństwa, wszystkich sił.
2. Maryja obecna w liturgii.
a) Już w średniowieczu rozpowszechnił się zwyczaj odprawiania w Adwencie tak zwanej "Mszy złotej" (łac. Missa aurea), czyli Mszy ku czci Najświętszej Maryi Panny. Tę Mszę świętą nazywa się także Mszą roratnią (od antyfony na wejście, zaczerpniętej z Księgi Izajasza (Iz45,8): "Rorate coeli desuper" - z łać. ("Niebiosa, jak rosę spuście Sprawiedliwego"). Odprawiano ją w sposób uroczysty, ze śpiewem Chwała na wysokości Bogu. W całym chrześcijańskim świecie ludzie tłumnie udawali się na Mszę świętą, niosąc zapalone świece, lampiony i przeżywając to niezwykle radośnie. W Polsce ta stara tradycja została zachowana do dziś.
b) Tak wyraźna obecność Maryi w liturgii Adwentu sprawia, że cały ten okres zanurzony jest w klimacie serdeczności i ciepła. Maryja uczy nas, jak wychodzić na spotkanie Pana i wskazuje, że Eucharystia jest uprzywilejowanym miejscem adwentowego oczekiwania. Maryja przygotowuje cały Kościół nie tylko do świąt Narodzenia Pańskiego, ale też na ostateczne spotkanie z Panem - by było ono takim spotkaniem, jakie dokonało się w Niej samej, w Jej Niepokalanym Sercu - spotkaniem nieskończonej miłości Boga z wielką miłością ze strony człowieka.
3. Maryja niosąca światło – Chrystusa.
a) O obecności Maryi w adwentowej liturgii mówi nam świeca roratnia (tak zwana "roratka"), która podczas Adwentu zawsze płonie przy ołtarzu. Jej płomień przypomina nam światłość, jaka ogarnęła najpierw Maryję Dziewicę w czasie zwiastowania, następnie stajnię w Betlejem, przebywających w polu pasterzy, a potem prowadziła wędrujących ze Wschodu Mędrców.
b) Ta dodatkowa świeca przy ołtarzu, najczęściej przyozdobiona białą lub niebieską wstęgą, najbardziej jednak wskazuje na samą Maryję, która niesie światu i każdemu człowiekowi Chrystusa - światłość świata (zob. J 8,12; 9, 5). Ona, Maryja Panna, jest jutrzenką, która zapowiada bliski już wschód Słońca (por. Ml 3, 20; Łk 1, 78).
Zakończenie.
1. Uczmy się na wzór Maryi, to znaczy z miłością i tęsknotą oczekiwać przyjścia Pana.
2. Miejmy świadomość, że Maryja jest obecna w liturgii, szczególnie w czasie każdej Mszy świętej w sposób duchowy.
3. Patrząc na świecę roratnią, przyjmijmy światło Chrystusa obecnego w Hostii.

© Copyright 2019 PARAFIA ŚW. MAKSYMILINA KOLBE w Gdańsku